Home
Home

Zoek een persoon
Personen

Zoek een schip
Schepen

Overzichten

Contact

Bronnen

Maten

Retour
Het schip
Prinses Amalia (1874)
Amalia (1906)
 
Meer informatie over dit schip
Den 19den dezer is van de werf van de heren John Elder & Co., te Fairfield Gowan, van stapel gelaten, het nieuw gebouwd schroefstoomschip Prinses Amalia, voor rekening van de Stoomvaartmaatschappij Nederland, te Amsterdam, en bestemd voor de vaart op Java via 't Suezkanaal.
De afmetingen van dit stoomschip zijn als volgt: lengte 383 voet, breedte 40 voet, diepte 31 voet. 6d. Eng. Er is ruimte voor 70 eerste, 32 tweede, en voor verscheidene derde klasse passagiers. De machines, door dezelfde firma vervaardigd, zijn compound systeem, met 2 omgekeerde cylinders en onmiddellijk werkend, een van 50 duim en de andere van 85 duim diameter, slaglengte 3 voet 6 duim. Voorts een stoomgangspil, dito lieren en alle mogelijke nieuwe en doelmatige inrichtingen zijn aan boord.
Het nieuws van den dag: kleine courant, 25-03-1874

Amsterdam 8 Juni.
Het Ned stoomschip Prinses Amalia, kapt. Fabritius, heeft 6 Juni op de Clyde een proeftocht gedaan, waarbij het circa 12 mijl liep, en is des avonds 8 ure van Greenock naar Nieuwediep (N.H.) vertrokken en heden ochtend half acht ure Lizard Point gepasseerd.
De Locomotief: Samarangsch handels- en advertentie-blad, 20-07-1874

Gisterenochtend is in de haven van Nieuwediep (N.H.) aangekomen het prachtige nieuwgebouwde stoomschip der Stoomvaartmaatschappij Nederland "Prinses Amalia", bestemd voor de vaart op Oost-Indië. Naar wij vernemen, hebben zich heden Z.K.H. prins Hendrik, de prins von Wied, de groothertog en de groothertogin van Saksen-Weimar en de minister van marine derwaarts begeven, om het stoomschip in oogenschouw te nemen.
Algemeen Handelsblad, 12-06-1874

GERUSTSTELLING
Gisteren deelden wij mede, dat alhier een telegram was ontvangen, houdende het bericht, dat aan boord van de Prinses Amalia zich drie gevallen van cholera hadden voorgedaan. Dat feit is niet te ontkennen, althans drie matrozen zijn in zeer korten tijd overleden onder verschijnselen, die het bestaan dezer ziekte vermoedelijk maken. – Tot geruststelling van hen, die voornemens zijn met genoemden bodem naar Nederland te vertrekken, kunnen wij echter mededeelen, dat bedoelde matrozen die ziekte kregen, na zich gedurende den vorigen nacht aan wal aan de grootste losbandigheid te hebben overgegeven, en dientengevolge o. a. eenigen tijd in den modder gelegen hadden. Het is dan ook zeker aan deze buitengewone omstandigheden toe te schrijven, dat zich bij de overige equipage geen enkel teeken der genoemde ziekte heeft voorgedaan, waarom de 2de stadsgeneesheer, na eene heden morgen gehouden inspectie, het vaartuig voor geheel onbesmet verklaard heeft.
De locomotief: Samarangsch handels- en advertentie-blad, 02-09-1874

Tijdens de reis van Napels naar Batavia werd er door een der passagiers, van laatstgemelde plaats aan boord gekomen, op gewezen, dat het aantal voorhanden reddingbooten in geen de minste verhouding stond tot het getal schepelingen, zoodat er bij voorkomende ongelukken de schromelijkste gevolgen van dat ongerief te voorzien waren. Er waren aan boord zeven reddingbooten, die, op zijn meest, te zamen ongeveer drie honderd menschen konden bevatten, terwijl het zielental op de Prinses Amalia over de vijfhonderd bedroeg. In eene daartoe espresselijk belegde vergadering in het salon van den stoomer werd dit feit door de passagiers eerste klasse onderling breedvoerig besproken en met klem gewezen op het gevaar, waaraan men bij voorkomende ongelukken was blootgesteld. Het resultaat dier vergadering was, dat eene kommissie uit haar midden zich tot den kommandant begaf en deze met de geopperde bezwaren in wetenschap stelde. De kommandant Fabritius erkende ten volle die bezwaren en verklaarde zich onmiddelijk bereid daarin te gemoet te komen; hij zou op de achtereenvolgens aan te doene havens trachten, daar reddingbooten te koopen, zoo die in goeden staat voorhanden waren.
Bataviaasch Handelsblad, 11-01-1875
In de krant een uitgebreider verslag van de reis.


Het st. Prinses Amalia, kapitein E. W. Fabritius, van Nieuwediep (N.H.) naar Batavia, kwam te Suez aan den 8n April 's avonds, met schade aan de machine, gesleept door het st. Mandalay. Alles wel aan boord.
Het nieuws van den dag: Kleine Courant, 11-04-1876

Uit het rapport van kapt Fabritius, d.d. Suez 9 April, blijkt, dat het stoomschip Prinses Amalia 7 April ten 2 u. 50 m. van Suez vertrok met bestemming naar Padang en Batavia. Alles was in den besten staat en de machine werkte zacht en regelmatig met 58 slagen in de minuut. Ten 6 u. 40 m. namiddags bij den vuurtoren van Zafarara ondervond de machine avarij, ten gevolge van het breken van den krukas, waardoor schade ontstond aan den condensor enz. Het schip kwam ten anker in 34 vadem water. De gezagvoerder zond een sloep aan den wal om bericht te geven naar Suez. Dit bericht werd van den vurtoren met een bode per kameel verzonden, daar er geen telegrafische gemeenschap met Suez was. Des ochtends van 8 April passeerde de mailboot naar Aden bestemd aan welke de mail werd medegegeven voor Batavia enz. lets later kwam de stoomboot Mandalay voorbij, naar Suez bestemd, die de Prinses Amalia ten 12 uur ces middags op sleeptouw nam en ten 8 u. 45 m. ter reede van Suez bracht. Het sleeploon zal worden geregeld tusschen de reederij. Aan boord van de Prinses Amalia was alles wel. Uit later ontvangen telegrammen blijkt, dat expertises over de machine werden gehouden, ten einde te beoordeelen of zij te Suez dan wel elders moet gerepareerd worden, en dat de passagiers hunne reis met andere gelegenheden voortzetten. Het detachement schepelingen van de Marine zal met het oorlogsstoomschip Prins Hendrik de reis voortzetten en het detachement suppletietroepen voor Indië met het stoomschip Prins Hendrik van de Stoomvaartmaatschappij Nederland.
De Standaard, 22-04-1876

Rotterdam, 29 Juni.
Het stoomschip Prinses Amalia, kapt. Fabritius gesleept door het stoomschip Anglia, bestemd naar Glasgow, is 22 Juni op 41° NBr. en 9° WL. gepraaid.
Java-bode, 07-08-1876

Naar aanleiding van ter beurze omloopende geruchten omtrent bet stoomschip "Prinses Amalia," die daarop nederkomen, dat op 13 November een soort van oproer onder het detachement zou zijn ontstaan, deelt de directie der Stoomvaartmaatschappij "Nederland" ons mede, dat de rapporten van den gezagvoerder, 14 November, met geen woord van soortgelijk voorval melding maken. Alles was toen wel aan boord, evenals bij het vertrek van Suez, dat, volgens telegrafisch bericht, 16 November heeft plaats gevonden.
Algemeen Handelsblad, 26-11-1876

Nadat een paar dagen lang geruchten geloopen hadden van ongeregeldheden aan boord van het stoomschip Prinses Amalia, op reis van Nederland naar Java, is thans uit particuliere brieven gebleken dat die geruchten op waarheid gegrond waren. De eene brief vat echter de zaak ernstiger op dan de andere; zoo wordt aan den eenen kant verhaald van een vrij ernstig oproer onder de militairen, waarbij vrij hevig gevochten is, een zevental personen gewond en vijftien belhamels in boeien gesloten werden, — terwijl aan de andere zijde de zaak, welke in het Suez-kanaal voorviel, voorgesteld wordt als een soort van standje, waarbij wel vier gewonden vielen, maar dat in een paar uren bedwongen was. In elk geval heeft de zaak vrij wat ongerustheid onder de passagiers veroorzaakt; eenige dames lieten zich dan ook aan wal brengen, totdat de ongeregeldheden geëindigd waren. Het schip heeft, zooals men weet, zijne reis voortgezet.
Het nieuws van den dag: kleine courant, 29-11-1876

De Rotterdamsche Diergaarde ontving sedert de vorige opgaven o. a. ten geschenke:
Van Z. E. den goeverneur-generaal van Ned. Indië, mr. J. W. Van Lansberge, 1 -witte eekhoorn (alb.no) en twee driekleurige eekhoorns van Java, overgebracht met het stoomschip Prinses Amalia, gezachvoerder E. W. Fabritius; 2 fraaie papegaaien stierven vóór hun aankomst ...
Java-bode, 14-09-1877

Op den 5 October 1878 Overleed aan boord van het Stoomschip Prinses Amalia, op reis van Java naar Nederland, mijn geliefde Echtgenoot, PAULUS SCHELTEMA BEDUIN in leven Adjunct-Inspecteur bij den Post- en Telegraafdienst in Nederlandsch-Indië in den Ouderdom van 47 jaren. Voor de vele Hulp en Zorg, gedurende de reis ondervonden, betuig ik aan allen, die daartoe biidroegen, mijnen oprechten Dank.
P.W.J.F. HAÜBNER; Wed. P. SCHELTEMA BEDUIN
Amsterdam, 17 October 1878.
Het nieuws van den dag: Kleine Courant 19-10-1878

Bij het vertrek van het stoomschip Prinses Amalia, kapt. Fabritius naar Batavia, uit de Rietlanden, hedenmorgen te 9 uur, deed de muziek van Sonnemann zich hooren. De Indische prinsen komen te Napels aan boord.
Algemeen Handelsblad, 18-01-1880

Het stoomschip Prinses Amalia, kapt. Fabritius van Amsterdam naar Batavia, arriveerde te Napels in den afgelopen nacht en vertrok heden 1 Februari 's middags. Het stoomschip was door onstuimig weder zeer opgehouden. Alles wel aan boord.
Algemeen Handelsblad, 02-02-1880

Bij vertrek van het stoomschip Prinses Amalia, van Port Said naar Napels, zijn twee zwaar veroordeelde militairen over boord gesprongen. Een van hen bereikte zwemmende den oever en werd niet achterhaald; de tweede werd door de stoomboot die de Amalia volgde om den loods buiten de landhoofden weder aan boord te nemen, opgevischt en naar de Amalia teruggebracht.
Algemeen Handelsblad, 10-05-1880