Home
Home

Zoek een persoon
Personen

Zoek een schip
Schepen

Overzichten

Contact

Bronnen

Maten

Retour
Het schip
Landbouw (1856)
Egbert en Nicolaas (1881)
 
Meer informatie over dit schip
Op 04-05-1863 overlijdt aan boord de 1e stuurman, Willem van Rees op 35°40'z 11°52'w. Overlijdensakte 9, 03-03-1864, Nieuweschans
Deze akte wordt ondertekend door Eliza Adrianus Kleynenberg, als gezagvoerder. Zie ook het bericht hieronder.
De diverse bronnen spreken elkaar tegen: Bouma en Sweys spreken consequent over P.A. Kleynenberg, evenals de Curaçaose courant (21-04-1863) en de Rotterdamsche Courant (18-02-1863).
In de Staatscourant van 23-03-1863 wordt E.A. Kleynenberg genoemd, evenals in het bevrachtingsbericht door de NRC (14-02-1863) en het Dagblad van Zuidholland en 's Gravenhage (17-02-1863). De Rotterdamsche Courant noemt echter in het bevrachtingsbericht P.A. Kleynenberg (16-02-1863).
In de Rotterdamsche Courant van 17-07-1863 staat weer P.A. Kleynenberg genoemd.
Op grond van de ondubbelzinnige vermelding (handgeschreven) in de genoemde overlijdensakte is uiteindelijk voor E.A. Kleynenberg gekozen, voor de reizen in 1863 en 1864.

Tot overvoer der troepen zijn ingehuurd de Nederl. koopvaardijschepen:... en Landbouw, gez. P. A. Kleijnenberg, welke laatste bodem tot hospitaalschip is ingerigt.
Java-bode, 15-07-1857

Batavia, 10 Aug.
De Nederlandsche schepen Helena & Anna, kapt. Lupcke en Landbouw, kapt. Kleynenberg, beiden van hier naar Timor vertrokken, hebben schade wegens aanzeiling bekomen en zijn naar Pulau Onrust gezeild om te repareren.
Nieuwe Rotterdamsche Courant, 03-10-1857

Wij ondergeteekenden, passagiers van het Nederlandsche barkschip Landbouw gezagvoerder P. A. KLEIJNENBERG, betuigen ZED, langs dezen weg onzen opregten dank voor de heusche en allezins aangename behandeling, gedurende onzen overtogt naar hier oüdervonden. Ook de stuurlieden, die het hunne bijbragten tot veraangenaming van de reis, bieden wij gaarne een woord van dank aan.
Wij meenen deze gelegenheid niet voorbij te mogen laten gaan, zonder den Heer KLEIJNENBERG en genoemden bodem ten sterkste aan te bevelen aan allen, die een goede gelegenheid zoeken om te repatriëren.
J. C. STEENBERGEN en Echtgenoot.
J. G. VAN DEN BOR en Echtgenoot.
D. A. W. SCHUURMAN.
G. van GENNEP.
M. S. VAN BULDEREN.
Batavia, den 8 October 1860
Java-bode, 13-10-1860

Penzance 16 oct.
Eene flesch, inhoudende een papier, waarop het volgende geschreven was: In het Kanaal, 7 oct. 186l, schip Landbouw; kapit. Kleynenberg; alles wel, is gisteren alhier in de baai opgevischt.
Rotterdamsche Courant, 21-10-1861

Het Nederlandsch schip Landbouw, gezagvoerder E. A. Kleynenberg, is op den 12den dezer voor het fort Nieuw Amsterdam aangekomen en heeft aldaar de medegebragte 5 officieren en 196 mariniers ontscheept, na eerst bij het binnenkomen der rivier op de lijbank vervallen te zijn, van waar de koloniale stoomboot Paramaribo het in vlotwater gebragt en verder gesleept heeft.
Nederlandsche Staatscourant, 20-03-1863

Amsterdam, 20 Maart.
Het schip Landbouw, kapt. P. A. Kleinenberg, van hier te Suriname aangekomen, heeft op de rivier aan den grond gezeten, doch was met assistentie weder in vlot water gebragt.
Nieuwe Rotterdamsche Courant, 21-03-1863

Op heden ontvingen wij het voor ons en zijne naaste betrekkingen zoo treurig berigt, dat onze geliefde en veelbelovende zoon WILLEM, eerste stuurman aan boord van het schip de Landbouw, kapt. KLEIJNENBERG, op de reis van Surinamen naar Batavia, den 5 Mei j.1. [overlijdensakte: 04-05], aan eene slepende ziekte, in den ouderdom van circa 28 jaren, is overleden.
Nieuweschans, den 20 Augustus 1863.
W. VAN REES.
M. D. VAN DER LAAG.
Eenige en algemeene kennisgeving.
Veendammer Courant, 22-08-1863

Brouwershaven, 21 Jan
Het alhier van Batavia gearri[veerde] Nederl. schip Landbouw, kapt. Kleijnenberg, is lek, heeft zeilen en boot verloren. Het schip ondervondt op de gronden veel storm.
Nieuwe Rotterdamsche Courant, 22-01-1864

Rotterdam, 8 Maart.
Volgens particulier berigt is het schip Landbouw, kapt. A. Sissingh, van Java naar Amsterdam bestemd, den 26sten Jan. ll. te Port Louis (Maur.) als noodhaven binnengeloopen. Het schip had een orkaan doorgestaan, waarbij het was lek gesprongen, een der pompen gebroken en verdere schade aan het schip en tuig toegebragt werd. Van de lading, die vermoedelijk niet geheel zoude behoeven gelost te worden, zouden 1000 balen koffij wegens beschadigdheid verkocht worden.
Algemeen Handelsblad, 10-03-1866

Het schip „de Landbouw," kapt. Sissingh, dat door Straat Bali de reis naar Europa zou maken, heeft hij Pakkem aan den grond gestooten, waarom het naar Banyuwangi is teruggekeerd, ten einde aldaar te onderzoeken of de bodem schade heeft geleden, dan of zonder reparatie de reis kan vervolgd worden.
De Locomotief, 04-02-1870

Het nederl. schip Landbouw, van Surabaya naar Rotterdam, heeft volgens brief van den kapitein, in Straat Bali, even aan den grond gezeten; de pompen waren door Experts verzegeld geworden, en had het schip in 16 uur slechts een duim water gemaakt, zoodat er geen bezwaar bestond om de reis voort te zetten.
De Tijd, 23-03-1870

Kaapstad (SA), 12 Oct.
Het Hollandsche schip Landbouw, Jansen, groot 725 ton, is op 6 dezer in lekken staat in de Simonsbaai binnengeloopen, makende 17 duim water per uur. Het vaartuig is op den 17en Augustus van Batavia vertrokken met eene lading suiker en koffie voor Rotterdam en had op 29 September met een vreeselijken storm te worstelen. 38 Gouvernements-passagiers bevinden zich aan boord; twee passagiers zijn onderweg overleden.
Het Vaderland, 25-11-1871

Kaapstad (SA), 19 Oct.
Het schip Landbouw, kapt Jansen Gzn., v. Batavia n. Rotterdam, is 6 dezer lek in de Simonsbaai binnengeloopen; na gehouden inspectie is bevonden dat het 2 duim water per uur maakte, en is aanbevolen de tusschendekslading te lossen, ten einde het lek te kunnen onderzoeken, waarin echter vertraging is gekomen door de harde z. o. winden. Onder de reeds geloste lading is zoowel koffij als suiker beschadigd.
Opregte Haarlemsche Courant, 25-11-1871

Kaapstad (SA), 4 Nov.
Het nederl. schip Landbouw, kapt. Jansen, van Batavia naar Rotterdam, lek in de Simonsbaai binnen, is nagenoeg geheel leeg gelost; bij een tweede inspectie bleek, dat het nog circa 1½ duim water per uur maakte, en dat het koper aan bakboordzijde zwaar beschadigd is , hetwelk men er heeft afgenomen, doch het lek is nog niet gevonden. Een groot gedeelte der lading is zwaar beschadigd en eene menigte van de zich aan boord bevindende kanassers zijn ledig, diegeabandonneerd en over boord zullen geworpen worden; 2 veilingen van beschadigd goed hebben plaats gehad, de eerste op 24 Oct. van 700 b. koffij en 152 kranj. suiker, en op gisteren 725 balen koffij en 165 kranj. suiker; de gemiddelde prijs van koffij op de eerste veiling was 57 sh., en van die der tweede 61 sh. per 100 eng. pond.; de suiker bragt _op de beide veilingen 27 sh. op.
Opregte Haarlemsche Courant, 08-12-1871

Kaapstad (SA), 18 Nov.
Het schip Landbouw, kapt. Jansen Gzn., van Batavia naar Rotterdam, lek in de Simonsbaai binnen, heeft de reparatie geëindigd, en zal van de sleephelling worden afgelaten. Van de lading zijn op nieuw 588 balen koffij en 194 kr. suiker wegens beschadigdheid verkocht.
Opregte Haarlemsche Courant, 30-12-1871

Helsinki, 20 Mei.
Het nederl. schip Landbouw, kapt. Sissingh, is bij Kallboda, aan den grond geraakt, doch weder vlot geworden.
Opregte Haarlemsche Courant, 23-05-1874

Al diegenen die nog iets te vorderen hebben van 't schip Landbouw, Kapt. M. VAN DER WERFF, worden verzocht hiervan uiterlijk binnen acht dagen opgave te doen ten kantore van VAESEN STEINHAUS, te Rotterdam.
Algemeen Handelsblad, 28-04-1880